وبولوژی

وبولوژی

آخرین اخبار و آموزش‌های حوزه وب و آی‌تی و تکنولوژی
امروز: 2024/05/15
X
پردازنده‌های لونار لیک اینتل با قابلیت یک روز شارژدهی کامل

پردازنده‌های لونار لیک اینتل با قابلیت یک روز شارژدهی کامل

طبق اعلام اینتل، پردازنده‌های لونار لیک اینتل احتمالاً با معماری جدید و فراهم‌سازی یک روز شارژدهی، دسته لپ‌تاپ‌های باریک و سبک را متحول خواهند کرد.

با وجود اینکه هنوز تا معرفی پردازنده‌های لونار لیک (Lunar Lake) چندین نسل با فاصله باقی مانده، اما طبق گفته اینتل این پردازنده‌ها با توجه به طراحی کاملاً جدید خود قطعاً روی لپ‌تاپ‌های فوق باریک و سبک تاثیر مثبتی خواهند داشت.

طبق انتظارات پردازنده‌های لونار لیک اینتل سال 2025 در بازار عرضه خواهند شد.

پردازنده‌های Lunar Lake با بلوک‌های GPU ،CPU و VPU بهبودیافته خود، مصرف انرژی پایینی را به ارمغان خواهند آورد. به ادعای اینتل، محصولات مجهز به این پردازنده‌ها بدون هیچگونه کاهش و ضعف در عملکرد، توانایی ارائه شارژدهی تا یک روز کامل را خواهند داشت.

جزئیاتی از پردازنده‌های لونار لیک اینتل

معماری این پردازنده‌ها مبتنی‌بر لیتوگرافی 18A اینتل بوده و از معماری گرافیکی ارتقایافته Xe2-LPG استفاده خواهند کرد. سبک طراحی این پردازنده‌ها به اینتل آزادی عمل بیشتری در جهت انتخاب بلوک‌های منطقی برای هر سیلیکون خواهد داد.

آغاز تولید انبوه این پردازنده‌ها را طبق آخرین گمانه‌زنی‌ها در نیمه دوم سال 2024 اعلام کرده‌اند و لذا باید در اوایل یا اواسط 2025 منتظر حضور آن‌ها در بازارهای هدف باشیم.

در مورد طراحی پردازنده‌های لونار لیک، طبق تایید یکی از مدیران اینتل با طراحی کاملاً جدیدی روبرو هستیم که تمرکز اصلی آن روی لپ‌تاپ‌ها با مصرف انرژی بهینه خواهد بود. لذا در این نسل به نظر بیشتر با پردازنده‌های 15 واتی سروکار خواهیم داشت.

البته چون شرکت‌های گوناگون روی افزایش شارژدهی محصولات خود تلاش می‌کنند و به خصوص پس از معرفی مک‌بوک‌های مجهز به اپل سیلیکون با شارژدهی فوق‌العاده بالا، تمرکز اینتل روی مصرف بهینه انرژی چندان هم دور از تصور نبود.

احتمالاً اینتل قصد ارائه پردازنده برای اولترابوک‌های ویندوزی با بیش از 15 ساعت شارژدهی  را دارد تا نیاز به شارژدهی مجدد در طول روز را به نوعی از بین ببرد.

از طرفی اینتل از نسل دوازدهم اقدام به بهره‌گیری از معماری هیبریدی در پردازنده‌هایش کرده که این موضوع منجر به استفاده ترکیبی از هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف خواهد شد.

لذا با افزایش تعداد هسته‌ها روبرو بوده‌ایم به‌گونه‌ای که در پردازنده‌های نسل سیزدهم لپ‌تاپ اینتل، نمونه‌های 24 هسته‌ای نیز در دسترس است.

اما نکته جالب وجود احتمالی طراحی دارای کاشی یا Tile در نسل‌های بعدی بوده که منجر به اعطای آزادی عمل بیشتر به اینتل خواهد شد.

منبع » تکراتو

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : پرشین وردپرس
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وبولوژی است