وبولوژی

وبولوژی

آخرین اخبار و آموزش‌های حوزه وب و آی‌تی و تکنولوژی
امروز: 2024/05/09
X

نسل بعدی اینترنت چیست؟

موسس Web3 از شما می خواهد که کمتر اعتماد کنید

گاوین وود که در سال 2014 اصطلاح Web3 را ابداع کرد، معتقد است فناوری های غیرمتمرکز تنها امید حفظ لیبرال دموکراسی هستند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که “Web3 چیست؟” . ایده این است که یک پوست اندازی عظیم برای اینترنت در راه است .

برای علاقمندان، Web3 باید بگوییم که مرحله بعدی اینترنت وب 3 است و شاید سازماندهی جامعه ها را در پیش رو داشته باشیم . در این مقاله آمده نسل های مختلف اینترنت را بررسی میکنیم . وب 1.0 عصر پروتکل های غیرمتمرکز و باز بود که در آن بیشتر فعالیت های آنلاین شامل پیمایش به صفحات وب  بود. وب 2.0، که اکنون در آن زندگی می کنیم، عصر تمرکز است، که در آن سهم عظیمی از ارتباطات و تجارت بر روی پلتفرم های بسته متعلق به تعداد انگشت شماری از شرکت های فوق قدرتمند – مانند گوگل، فیس بوک، آمازون – انجام می شود. اما وب 3 قرار است جهان را از آن کنترل انحصاری رها کند.

در ابتدایی ترین سطح، Web3 به یک اکوسیستم آنلاین غیرمتمرکز بر اساس بلاک چین اشاره دارد. پلتفرم‌ها و برنامه‌های ساخته شده بر روی Web3 متعلق به یک دروازه‌ مرکزی نیستند، بلکه متعلق به کاربرانی هستند که با کمک به توسعه و حفظ آن خدمات، سهام مالکیت خود را به دست خواهند آورد.

گاوین وود در سال 2014 اصطلاح وب نسل سوم و در اصل Web 3.0) را ابداع کرد. در آن زمان، او تازه به توسعه اتریوم کمک کرده بود ، ارز دیجیتالی که بعد از بیت کوین از نظر اهمیت و اندازه بازار در رتبه دوم قرار دارد. امروز او بنیاد Web3 را اداره می‌کند که از پروژه‌های فناوری غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند، و همچنین Parity Technologies، شرکتی که بر ایجاد زیرساخت بلاک چین برای Web3 متمرکز است. وود، که در سوئیس مستقر است،  در مورد فضاهایی که اینترنت فعلی یا نسل 2.0 اشتباه کرده است صحبت میکند، دیدگاه او از آینده و اینکه چرا همه ما باید کمتر به آن اعتماد کنیم، با مردم صحبت کرد. مصاحبه زیر متنی از گفتگوی ما است که برای وضوح و طولانی بودن کمی ویرایش شده است.

در حال حاضر اینترنت بستری برای ارتباط میان مردم است اما کاملا تحت کنترل است . این اطلاعات از فرستنده به یک مرکز قابل مشاهده منتقل می شود و با رمز گذاری های ساده و قابل گشایش به فرستنده منتقل می شود . ایرادی که نسل فعلی اینترنت دارد این است که توسط شرکت های ارائه دهنده قابل رویت است . به طور مثال شرکت های گوگل و آمازون که زیرساخت های اصلی اینترنت را فراهم کرده اند در صورت نیاز برای منافع خود دسترسی کامل به محتوا و کاربران دارند . ناامن بودن اینترنت فعلی برای سازمان های دفاعی و امنیتی کاملا مشخص شده است . نسل سوم اینترنت به این مشکل پاسخ درستی داده است و این موضوع را حل کرده است . به نحوی دیتا از کاربران دریافت می شود و در شبکه بلاکچین حرکت می کند که تحت هیچ شرایطی قابل رویت نیست . چنین ساختاری لازمه ی ورود به دنیای مجازی متاورس و سرزمین های مجازی خواهد بود . تا آینده ای نه چندان دور کسب و کار های مختلفی در بستر فضاهای مجازی صورت میگیرد که نسل دوم اینترنت به هیچ عنوان پاسخگوی امنیت آنها نخواد بود .

در زمینه هوشمندسازی نیز یکی از دغدغه ها بحث امنیت است که در حال حاضر تا حد زیادی قابل کنترل است اما با نسل سوم اینترنت امنیت در زمینه خصوصی سازی تجهیزات هوشمند نیز برطرف میشود .

خانه هوشمند یکی از دستاورد های جدید کنترل از راه دور خانه میباشد ، شما میتوانید با خیال راحت به سفر بروید ، از راه دور خانه ی خود را کنترل کنید ، به طور مثال میتوانید آژِیر بیسیم هوشمند در خانه داشته باشید که اگر خطری خانه شما را تهدید کرد بلافاصله آژیر به صدا دربیاید ، دیگر دغدغه دزد و دزدی شدن از خانه را نداشته باشید ، با خیال راحت میتوانید به سرکار بروید و وسایل برقی مثل ماشین لباسشویی و ظرفشویی را با پریز هوشمند خاموش و روشن کنید.

ارسال دیدگاه

طراحی و اجرا : پرشین وردپرس
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وبولوژی است